O gubierno anula de facto a lei de luengas con o suyo prochecto de reforma

O prochecto esbafa encara más a lei en vigor de 2009 y prima a voluntariedat, suprime institucions y no reconoix aragonés y catalán como luengas

Dolores Serrat y Javier Callizo presentando o borrador

Dolores Serrat y Javier Callizo presentando o borrador

A consellera de Cultura, Dolores Serrat ha presentau iste maitín en Zaragoza a reforma d’a lei de luengas aprebada por l’anterior gubierno en 2009. Seguntes a consellera o nuevo texto tien como obchectivo o respeto y a promoción d’os “usos d’as esferents modalidatz lingüisticas” y quiere fuyir de la que ha dito “imposición” d’a lei en vigor. A lei actual, aprebada en 2009, no ha estau desembolicada y garra d’os suyos articlos, fueras d’a creyación d’o Consello Superior d’as Luengas, agora dimitiu, ha dentrau a funcionar.

Dolores Serrat ha trucau o ficacio en lo que ha dito “imposicions de difuera” charrando d’o caracter “inequivocament aragonés d’as luengas d’Aragón” y ha remerau que modificar l’anterior lei yera un d’os alcuerdos de gubierno con o PAR. Seguntes ha publicau o gubierno, a lei suprime o Consello Superior d’as Luengas y creya una institución, l’Academia Aragonesa de la Lengua que achunta as anteriors academias de l’aragonés y o catalán en Aragón que no plegoron a creyarse.

En a presentación, a consellera ha refusau en tot inte en charrar d’as luengas d’Aragón y s’ha referiu a las “modalidatz lingüísticas”. De feito, en charrar d’as zonas d’emplego ha charrau d’a luenga aragonesa d’os Pirineos y d’a “luenga aragonesa propia de l’aria oriental d’Aragón” ta no dicir catalán, o nombre d’a luenga que se’n charra en ixa zona. Seguntes o gubierno o texto “reconoix o dreito d’os fablants a emplegar as luengas y modalidatz lingüisticas propias” y se empentará a suya recuperación y amostranza en as zonas d’emplego, siempre “con caracter voluntario”. O borrador prima, de feito a voluntariedat ta todas as luengas, fueras d’o castellán, cuyo aprendizache y utilización almenistrativa ye obligatorio. Os ciudadans, seguntes o borrador, podran dirichir-se a las almenistracions en a suya luenga, y istas podran contestar en ella u no. Asinas mesmo, os toponimos podran ser os “emplegaus tradicionalment” pero siempre amás d’o castellán.

33 Rispuestas a O gubierno anula de facto a lei de luengas con o suyo prochecto de reforma

  1. Cada begada menos ganas de plorar y más ganas de crebar cosas… D’a tristura á la rabia…

  2. yera la cronica d’una muerte anunciada… con o PP y o PAR, tornamos, como en tot, muitos anyos tazaga. L’aragonés y o catalán dixan d’existir. O catalán rai, porque o ridiclo que va a fer o Gubierno d’Aragón ye d’antolochía, pero a l’aragonés, quí lo esfenderá? pobretz de nusatros! y pobretas luengas nuestras…

  3. Pingback: O gubierno anula de facto a lei de luengas con o suyo prochecto de reforma | AraInfo | Achencia de Noticias d´Aragón

  4. Isto ye o que pasa per haber pecau de buenistas y buenrollistas mientres muitas anyadas a la chent d’a movida lingüistica en Aragón. Gracias a os que creyeban, tamién, que os gobiernos podrían aduyar a l’aragonés u o catalán. Tenemos o que nos mereixemos.

  5. Tenim lo que ens mereixem. Polítics incults que saben moure un bestiar cada vegada més incult. Tenim un problema: que Fraga o Torrent de Cinca parlon una llengua diferent a Seròs, que Beseit parlo una llengua diferent a Arnes; que Torredarques parlo una llengua diferent a Morella. És molt preocupant. De totes formes, crec que a CHA, lo català de l’Aragó la hi bufa bastant. Com a la majoria d’aragonesos que no el parlen

    • L’encarregada de presentar la nova llei va ser Maria Dolores Serrat, nascuda a Ripoll i que durant divuit anys va viure a la vila.

  6. Sabez an se puet beyer o debanproyeuto integro?

    Sabetz an se puede veyer o devant-prochecto integro?

  7. Pingback: O gubierno anula de facto a lei de luengas con o suyo prochecto de reforma | Arredol - La Franja

  8. Pingback: No mos ferán callar, encara que preben de fer-lo | Purnas en o zierzo

  9. Pingback: No mos ferán callar, encara que preben de fer-lo | Purnas en o zierzo - La Franja

  10. Siento expresarme con tal contundencia, pero para mí esta nueva ley de lenguas absolutamente indigna supone el punto y final para el aragonés (a medio plazo) y para el catalán de Aragón (a largo plazo). Es una ley lingüicida al cien por cien. Supone un atentado máximo contra el patrimonio lingüístico aragonés y una negación de todo derecho para aquellos aragoneses que hablan aragonés o catalán.

    Que tomen buena nota las autoridades de la Unión Europea: en Aragón se están cometiendo lingüicidios, por activa y por pasiva. Una extrema derecha bestial e inculta quiere acabar con nuestras palabras.

    De todas formas, esta ley, que liquida ignominiosamente todo futuro para nuestras lenguas vernáculas, es lo que merece el pueblo aragonés, que ha vendido su alma al diablo y que no merece nada más que la indecencia y la incultura absolutas de quines nos gobiernan.

    Continaremos, manimenos, charrando en aragonés y catalán d’Aragón, porque bel siñalín d’orgüello caldrá que bi aiga en ista maldita tierra.

  11. Dabi Lahiguera

    Qué podemos esperar d’una clica de faixistas que entre atras cosas demandan a identificación d’os profesors que s’enzarran en centros escolars ta protestar, pacifica y legalment.
    Chentota, esta lei no nos fa mal, por que nunca no hemos meso en practica l’anterior lei, tornamos a 2009. Nomás tenemos explicitada a estupidez de a dreita d’este pais.

  12. Quina colla de fills de puta genocides, sense pèls a la llengua.

  13. An son estadas as asoziazións tot iste tiempo? Son estadas as ferramientas ta esfender os egos y os intreses d’unas pocas personas a las que l’aragonés se la bufa. Ixas personas son estadas as que han esfendiu grafías antis que no a luenga, as que deziban que caleba actuar con diplomacia y as que más treslau personal han sacau, con liberaziónparzial de chornadas, premios, subenzión… An ye o esprito de Chuntos por l’aragonés? No bi ye, porque a ixas personas no les intresaba zeder en os suyos egos.

    Por qué Nagore se tranca tanto? Por qué Castán, Sánchez y Marín critican a grafía que o CSLA fazió serbir en o suyo zaguer comunicau dezindo que yera de Paco Martínez Soria? Lo importán ye l’aragonés por alto de tot, pero ta els no. Ye o suyo ego, o suyo fillo-grafía, rai l’aragonés. Agora tenemos o resultau. Si ésenos estau chuntos isto no ese pasau.

  14. Lo pillor no ye isto, perque isto eva asperable en quanto pllegase el PP al Gubierno i aconseguise el adempribio de los miserablles del PAR. Lo pillor ye que no farem res, mos quedarem toz callaus i en qüestion de dos generacions, l’aragonés será patrimonio de filólogos i llingüistas. Junte-mo-nos toz i feigan força d’una vegada, perque paraus no podem asperar res bueno!

  15. El lema que se enarbola en numerosas manifestaciones contra los recortes puede servir para describir el ataque furibundo que supone esta nueva ley (sí, nueva, porque destroza e invalida completamente la anterior) contra aragonés y catalán de Aragón: QUIEREN ACABAR CON TODO. Quieren acabar con todo lo bello, con todo lo diferente, con toda la poesía, con toda solidaridad conseguida durante décadas, quieren acabar con un medio ambiente puro y libre, con toda resistencia y toda dignidad. Quieren que seamos, los pobres, burretas de carga para que los ricos y esos hijos de Satanás que son los banqueros y especuladores vivan como reyes a expensas de los de siempre. Por eso esas prebatinas de aniquilación contra el patrimonio lingüístico, porque no desean que la diferencia y la crítica medren, no desean que existan cerebros pensantes y discordantes, no desean que la riqueza del género humano sobreviva. QUIEREN ACABAR CON TODO, menos con las prebendas de los poderosos, porque francamente están escantados con sus inmensos lujos y con la pasividad de la gente (circo, fútbol y brunete mediática). Quieren lo de siempre: esclavos para pagar sus insaciables excesos. Para ello es imperativo un sistema esclavista especializado en vaciar cerebros y conciencias.

  16. Nuevamente, el inefable gobierno de Aragón se aferra a esas “imposiciones de fuera” para despertar el recelo de la ciudadanía, azuzando con el fantasma del pancatalanismo para despertar la sinrazón xenófoba que tantos éxitos cosecha, por desgracia, en nuestro país.

    No hay que olvidar que la campaña en contra de la normalización lingüística del aragonés y, sobre todo, del catalán, viene de lejos, con asociaciones de ultras (analfabetos) y sus pancarticas “No a la imposición del catalán”, etc. Gentuza que ha llegado a plantarse con sus carteles junto a las Escuelas de Idiomas de Zaragoza donde se imparte catalán (y esto lo he visto yo con mis propios ojos).

    Por desgracia y como suele pasar con muchas cosas, el mensaje cala, y al final se da por buena la opinión política ante la filológica y así se comenta con alegría que en Aragón no se habla catalán sino “chapurreao” y que el aragonés es un invento de los 70 y bla bla bla…

    Este es un ataque contra nuestro patrimonio y nuestra cultura en toda regla. Aunque me temo que pasará sin pena ni gloria entre la ciudadania, como lleva pasando con la defensa del patrimonio lingüístico durante tanto tiempo…

  17. Fa vergüeña ista chentota, ye increyible que una lei como ista les parixca impositiva y la cambien (uno que charra cheso y atra que parla catalan!)

    Con tot y con ixo, ye cada vegada mes platero que a lei no ha feito guaire honra, en reyalidat va estar un brindis a o sol en l´ocaso do gubierno de Iglesias. Si esen aprebau una lei en o 1999 agora ista chentota no podria estricallar tan facilment una lei y os suyos reglamentos consolidaus dende fa anyadas.

    Dende o mio punto de vista, mesmo l´Estatuto d´Autonomia y a Constitucion son suficientz ta desarrollar una buena politica lingüistica. Creigo que caldra asperar a o proximo cambio de gubierno ta veyer bella asperanza dende o punto de vista lechislativo. Tanimientres, no creigo que o cambio d´a lei de luengas tienga en o campo practico repercusions guaire grans, porque en reyalidat estio dende o primer momento papel mullau.

    Que pais…

  18. I yo men torno ta lo zaguer que va dir: per qué no farem gota? No ye de recibo que un misage, como yo, naixiu en un llugaron de la Ribagorça, an charram aragonés dende l’anyo mil i quarenta, tienga que recurrir ta diccionarios cada vegada que se hi posa a escribir en la suya llengua materna. Pero no mos enganyem: toz tenim la culpa, toz. Los parladors patrimonials, como ye el mío caso, no hem sapiu fer lo suficient ta amillorar i dignificar l’estatus de l’aragonés; las asociacions pro-llenguas mai se hi posan d’acuerdo; ixo, per no charrar de los espanyolistas que brincan inclluso de debaix de las piedras. Llevam siegllos ascuitam que la nuestra llengua son poco menos que lladrius de cocho, i cal fer bella cosa antis de que lo que tant aimam desapareixca irremediabllement. Tenim que fer força, como diva, tant los que charram en aragonés como los del catalán de la Franja. Deguno mos ha de regalar nada. Au, toz a juntar-mos, a asociar-mos, a espllentar l’aragonés i el catalán d’Aragón como van fer los vascos con el euskara.

  19. Ala manyos, doncs a practicar aquesta voluntarietat de les “variants lingüístiques” de manera integral, sense acollonir-se, amb orgull, que tot el que escrigues siga en la teua llengua, que tot el que parles siga la teua llengua, l’anomenen com l’anomenen, sense passar-se al castellà per educació, els legisladors ni la tenen ni la coneixen.

  20. Dimpues de 28 anyos d´autogobierno,y con ixe retraso Aragón teneba una lei de luengas(de minimos pero bela cosa yera).Agora dimpues de dos anyos anque la lei s´ha quedau en papel mullau,(paix que l´estau de dreto no ye ta tot ni ta toz),pillan estes del PP,y quieren fer un atra lei,anque la luenga aragonesa y la catalana desapareixen d´Aragón “per decreto”,en el suyo puesto amanixen ,luengas ambutes(ni se sabe cuantas i hai seguntes el testo…nomás diz luengas aragonesas)…….que le faren…nunca no e saldrén…tenén que fer-nos a la ideya.ARAGÓN NO YE QUE SIA ESPAÑA,SI QUE YE LA MÁS RANCIA DE LAS SUYAS TIERRAS

  21. No m’espiásetz por o que totz voi à dicir, pero un d’os grans problemas que tien a parla aragonesa ye que no bi ha una dreita que a esfenda. L’aragonés ye vesto como parla de cuchas, nacionalista anti-mas. A dreita “aragonesista” ye mas espanyola que o Capitàn Trueno u mas papista que o Papa como queratz. Asinas empentan o catalán d’a Francha à acubillar-se en l’aduya d’a amostranza que de Catalunya pueda plega-ie y con un refirme lingüistico muito important, y si ye verdat que bi ha una “luenga aragonesa propia de l’aria oriental d’Aragón” se rematará de perder. O catalán no tien garra problema. O problema ye d’a luenga aragonesa… Semos solencos 🙁
    No me’n remero qui deciba ixo de: “ista tierra no da mas de si”

    • Cato, no ye sólo que no en haiga una dreita que tienga l’aragonés, sino que bels políticos autodefinius como supostos progresistas de cuchas, fan ISTO con la nuestra llengua aragonesa:

      Ah, quasi se m’ixupllidava: me creigo que la frase ixa que citas a lo zaguer ye d’una canción de Ixo Rai con el gran Labordeta, entitulada “Un País”.

    • No me dixan posar el vinclo, pero bueno. Tú tecllea en You Tube “feria de la amostranza” (sic.) i ya lo’n verás. Ye el segundo vídeo, d’unos dos minuts. A pllantar fuerte!

  22. Pingback: No mos ferán callar, encara que preben de fer-lo | AraInfo | Achencia de Noticias d´Aragón

  23. Pingback: Preguntas ta Serrat y Callizo | Purnas en o zierzo

  24. Os cientificos son d’alcuerdo en que F=m.a y tamién en E= m x c2.
    Y Os filologos no en tienen, de dandaleyo: Aragonés ye una unidá lingüistica, o mesmo que o Catalán.
    Si os puliticos quien imposar-nos-ie una d’indios caldrá culpabilizar-los por ir en cuntra d’a cultura y a ebidenzia istorica, espardinfo a incultura con l’ochetibo de fomentar o concare entre pueblos. No bi a pior nazionalista que l’español.

  25. Por a mesma matematica, o castellán be d’estar l’aragonés meridional! Siñors, seigan consecuens! Entalto a berdá y la historia sin de trafuques

  26. Pingback: No mos ferán callar, encara que preben de fer-lo | AraInfo | Achencia de Noticias d´Aragón - La Franja

  27. No sé si se darán cuenta en el PP y en el PAR, pero con eso de que en la Franja Oriental se habla “aragonés oriental” ponen en marcha una bomba de relojería de proporciones colosales.

    Está científicamente establecido por los expertos lingüistas de todo el mundo que en el Aragón oriental se habla CATALÁN. Decir otra cosa es hacer ostentación de absoluta IGNORANCIA y de una peligrosísima XENOFOBIA.

    La relación económica, socio-cultural, etc, entre Cataluña y Aragón es absolutamente necesaria para el progreso en todos los ámbitos de ambas comunidades. Esta colaboración imprescindible NO ES POSIBLE EN ABSOLUTO si se parte de la base de la MENTIRA de que en el Aragón Oriental se habla ese ignominioso e inexistente “aragonés oriental”.

    El verdadero aragonés es la lengua aragonesa que desde el siglo X se expandió desde el Pirineo por todo Aragón (de ahí los aragonesismos que existen en todo el territorio), pero que no se extendió por el Aragón Oriental catalanohablante por cuanto el catalán es lengua vernácula de esa zona. El castellano es una lengua valiosísima, pero en Aragón es una lengua importada desde Castilla, no es lengua vernácula de Aragón.

    Los aragoneses que hablan catalán son tan aragoneses o más que el resto. No confundamos las cosas. Los aragoneses que hablamos castellano no somos castellanos.

    Ningún político serio, por muy rufo que se ponga, puede enmendarle la plana a Einstein y cambiarle la teoría de la relatividad. Los expertos en esa CIENCIA que es la lingüística son los lingüistas, y los expertos desde siempre han llamado a las cosas por su nombre: aragonés al aragonés, catalán al catalán y castellano al castellano (también llamado español).

    Hay muchos finlandeses que hablan sueco, no finés, y siguen siendo finlandeses. Hay suizos que hablan alemán, francés, romanche, italiano… Seamos serios. Que no llegue la chirigota y la total incultura, además de la mala fe y la xenofobia (a todo lo catalán), a la política, por favor.

    T espero, por el bien de Aragón, que los políticos y partidos responsables de este borrador de ley de lenguas rectifiquen. Si lo hacen, mi más cordial enhorabuena, porque rectificar es de sabios y de personas dignas.

  28. Pingback: Sin lei de luengas | AraInfo | Achencia de Noticias d´Aragón

  29. Cal que esfender con muita mas rasmia l’aragonés y catalán d’Aragón.

  30. Zaramón TV, que no va dir miaja de la llei de llenguas (como ha feit de contino), hue celebrava con muita borina el Día Internacional del Español en el suyo noticiario de la tardi. Qué ben…

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Connect with Facebook

Arredol s'alza o dreito de moderar os comentarios que no rispeten os dreitos y libertatz fundamentals. Arredol no ye risponsable, en garra caso, d'as opinions feitas en os comentarios por os lectors.